M E D I T A Ţ I I _ P O S T M I O R I T I C E

„Epoca de Piatră s-a terminat din lipsa pietrelor” (Şeicul Ahmad Zaki Yamadi – om deştept)

În ajun de Sf. Vasile, despre cămătărie şi împrumuturi

Posted by Paisii PROTO@ pe 7 Ianuarie, 2008


Apropos, în articolul precedent era o întrebare: “Are dreptul un creştin ortodox să-şi păstreze banii în depozitele bancare cu dobândă, sau să cumpere obligaţiuni?”

Dat fiind că suntem în ajun de Sf. Vasile (stil vechi), să vedem ce zicea acest mare teolog antic, care a trăit în sec. IV al erei noastre, despre cămătărie şi împrumuturi.

“In multe locuri din Scriptura este hulit pacatul acesta. Iezechiel pune intre cele mai mari pacate “camăta si adaosul”, iar Legea le interzice in termeni precisi: “Sa nu iei camăta de la fratele tău si de la aproapele tău”.Intr-adevar, este culmea neomeniei ca de la cel lipsit de cele necesare vietii, care-ti cere imprumut ca sa se ajute in viata, tu sa nu te multumesti cu capitalul, ci sa nascocesti venituri si sa aduni bogatii de pe urma nenorocirilor saracului. Domnul ne-a poruncit lamurit, zicand: “De la cel ce voieste sa se imprumute de la tine nu intoarce fata”.Iubitorul de argint insa, vazand pe omul silit de nevoi ca ii cade la picioare, rugandu-l – ca ce umilinte nu face, ce nu graieste ?, n-are mila de cel care se injoseste atata, nu se gandeste ca si el e om; nu-i induplecat de rugamintile lui, ci ramane nemiscat si aspru; … staruie in refuzul sau, se jura si se blesteama ca si el n-are deloc bani … Dar cand cel care cere imprumut ii aminteste de camata si-i numeste vreo ipoteca, atunci iubitorul de argint, coborandu-si sprancenele, incepe sa zambeasca si-si aduce aminte de prietenia de parinte; il numeste cunoscut si prieten si-i spune: “Am sa caut sa vad daca n-am ceva bani pusi deoparte. Da, am o suma de bani data mie de un prieten spre pastrare pentru a-i aduce venit; acela insa a hotarat dobanzi mari; eu voi micsora negresit ceva din dobanzi si-ti voi imprumta banii cu dobanda mai mica”. Camatarul ia o infatisare ca aceasta; il mangaie pe nenorocit cu astfel de cuvinte si-l ademeneste; il leaga cu polite, si nenorocitul pleaca; si, pe langa saracia care-l doboara, ii mai ia si libertatea. Ca cel care-si ia sarcina sa plateasca dobanzi, pe care nu le poate plati, se supune de buna voie unei robii pe viata.Cand cel ce se imprumuta ia banii, este mai intai stralucitor si vesel; se bucura de o floare straina, care vrea sa arate ca i s-a schimbat viata: masa intinsa, haine luxoase; slugile, si ele, au alta infatisare, sunt mai vesele; vin apoi lingusitorii, oaspetii, nenumaratii paraziti ai caselor. Dar indata ce banii incep sa se scurga, iar timpul, cu trecerea lui, adauga dobanzile, noptile nu-i mai aduc aceluia odihna, ziua nu-i mai este vesela, soarele nu-l mai incanta, ci-i amaraste viata; uraste zilele care-i grabesc scadenta, se teme de luni, care-i maresc dobanzile. Daca doarme, vede in vis pe creditor. Urat vis! Creditorul sta la capataiul lui. Daca e treaz, dobanda ii stapaneste gandul, dobanda ii este grija lui. Scriptura spune: “Creditorul si datornicul se intalnesc unul cu altul; dar Dumnezeu pe amandoi ii cerceteaza”. Unul, ca un caine, urmareste prada; celalalt, ca un vanat gata prins, se teme de intalnire. Saracia i-a rapit indrazneala. Amandoi numara pe degete scadenta: unul se bucura de cresterea dobanzilor, celalalt suspina de adaosul nenorocirilor. “Bea apa din vasele tale!” , spune Scriptura; adica: cerceteaza puterile tale, nu merge la izvoare straine, ci culege din livezile tale cele ce-ti pot usura viata! Ai lucruri de arama, haine, vite, vase fel de fel! Vinde-le! Cauta sa dai totul, afara de libertate.”          Sfântul Vasile cel Mare “DESPRE CĂMĂTĂRIE ŞI ÎMPRUMUTURI”  

E o predică foarte emotivă şi bine argimentată. Creştinismul şi mai apoi Islamul au sesizat foarte bine impactul devastator pe care îl au împrumutul şi camăta asupra temeliilor moralităţii pe care le construiau aceste religii. Şi au blamat vehement aceste flageluri ale vieţii economice.Insă…
Au lăsat ca acel cod genetic al parazitismului şi lăcomiei umane să învingă Sfintele Scripturi, probabil din cauza aceluiaşi microb al lăcomiei care persista în mai marii clerului.

Anunțuri

3 răspunsuri to “În ajun de Sf. Vasile, despre cămătărie şi împrumuturi”

  1. andreea said

    ehei, in grea robie intra romanii rand pe rand – credite peste credite peste credite… si de ce? pentru ca UE ne obliga sa ne facem cota la deseuri electrocasnice…

  2. Paisie said

    Exact, ANDREEA.
    Aşi fi totuşi curios să aflu măcar despre un caz, când un preot din ţară sau de aici, din Basarabia, ar vi blamat de la amvon, acest flajel şi mare păcat – cămătoria şi pe principalii săi purtători – bancherii contemporani.

  3. жби said

    Крутешее.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: