M E D I T A Ţ I I _ P O S T M I O R I T I C E

„Epoca de Piatră s-a terminat din lipsa pietrelor” (Şeicul Ahmad Zaki Yamadi – om deştept)

Amatorismul ecologic în aşteptarea ideilor „de profunzime”

Posted by Paisii PROTO@ pe 17 Mai, 2008


Am impresia că îngrijorările ecologiste, ajunse în ultimul deceniu chiar şi în vizorul potentaţilor acestei lumi; a forurilor internaţionale şi a mass-media care îi deservesc, i-au cam prins nepregătiţi pe activiştii mişcărilor ecologiste de pretutindeni. Rămânând în continuare la nivelul amatorismului non-guvernamental, aceste mişcări, se pare că aşteaptă soluţii tot de la guvernanţi şu miliardari. Multitudinea acţiunilor şi iniţiativelor locale nu decurg dintr-o viziune globală a problemei ecologice şi se pare că nu au la bază nici un fundament doctrinar şi ideologic coerent.

În calitatea mea de adept al Teoriei regularizării biotice, cel mai reprezentativ curent doctrinar şi ideologic agreat mi se pare ECOLOGIA DE PROFUNZIME (deep ecology). Însă dacă veţi încerca să căutaţi în internetul românesc referinţe la vre-o carte publicată despre această doctrină – degeaba vă osteniţi.

Şi atunci pe ce fundamentaţii doctrinare îşi desfăşoară activitatea ecologiştii români şi basarabeni? Pe antropocentrismul tradiţional religios sau umanist, în care contează doar omul? Sau pe ecologia de suprafaţă (shallow ecology), care abia de se apropie de problema „revoluţionară” a emancipării animalelor (cu absurdele sale „abatoare umaniste”)?

Ca să nu te considere alţii un ridicol, trebuie, cel puţin să nu fii ridicol!

Ce este ECOLOGIA DE PROFUNZIME?
E o doctrină care „vizează o metafizica, o epistemologie si o cosmologie noua, precum si o noua etica a mediului, care sa trateze intr-un mod total aparte raporturile om-planeta. Din punct de vedere filosofic, este vorba, in primul rand, de o deconstructie a intregii traditii umaniste care pune pe primul loc fiinta umana in ceea ce priveste toate aspectele esentiale (ontologic, etic, juridic s.a.m.d.), iar in al doilea rand, de o critica la adresa variantelor reformiste de ecologie, considerate a fi prea slabe si naive”.

Arne Naes si George Sessions, doi reprezentanti importanti ai acestui curent, au incercat sa grupeze termenii si propozitiile cheie ce stau la baza ecologiei de profunzime:

  1. Bunastarea si inflorirea vietii umane si non umane pe pamant sunt valori in sine. Aceste valori sunt independente de utilitatea pe care lumea non umana ar avea-o pentru scopurile omului.
  2. Bogatia si diversitatea formelor viului contribuie la realizarea acestor valori si sunt, prin urmare, de asemenea valori in sine.
  3. Oamenii nu au dreptul sa reduca aceasta bogatie si aceasta diversitate decat pentru satisfacerea nevoilor vitale.
  4. Inflorirea vietii si a culturii omenesti sunt compatibile cu o diminuare substantiala a populatiei umane. Inflorirea vietii non umane necesita aceasta diminuare.
  5. Interventia umana in lumea non umana este astazi excesiva, iar situatia se degradeaza rapid.
  6. Trebuie, deci, sa ne schimbam foarte serios orientarile politice pe planul structurilor economice, tehnologice si ideologice. Rezultatul operatiunii va fi cu totul diferit de starea actuala de lucruri.
  7. Schimbarea ideologica consta in principal in faptul de a valoriza calitatea vietii, mai degraba decat a viza, fara incetare, un nivel de viata mai ridicat. Va trebui sa aiba loc o constientizare serioasa a diferentei intre mare (big) si maret (great).
  8. Cei care subscriu la punctele pe care le-am enuntat au o obligatie, directa sau indirecta, de a lucra in sensul acestor schimbari necesare

Ultima remarca face legatura intre aspectele teoretice ale programului si vointa practica de a fonda un nou militantism.
Prin urmare, programul ecologiei de profunzime este de a lua in serios natura, considerand-o ca dotata cu o valoare intrinseca ce ne obliga sa o respectam. Aceasta extensie a limitelor domeniului consideratiei morale presupuna o adevarata deconstructie a „sovinismului uman” in care isi are originea prejudecata antropocentrista prin excelenta, aceea care ne face sa vedem universul ca pe un teatru al actiunilor noastre, simpla periferie a unui centru instaurat ca subiect unic al valorii si dreptului.

(Mai mult despre Ecologia de Profunzime aici: „DEEP ECOLOGY – ECOLOGIA REVOLUŢIONARĂ”

(Textul integral al lucrării „ETICA MEDIULUI” de Andreea Tincu, aici)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: